Četvrtak, 08 Studeni 2018 21:15

Ministarstvo mora poslalo tisuće opomena pred ovrhu za nepostojeća dugovanja, pa i mrtvima, čak i za plovila uništena u ratu

Piše:

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i ove godine „počastilo“ je brojne građane opomenama pred ovrhu za nepostojeća dugovanja koja se odnose na naknadu za upotrebu pomorskog dobra i naknadu za sigurnost plovidbe. Doslovno tisuće takvih opomena odaslano je kroz dviije godine iako većina od opomenutih ne duguje ništa, odnosno godinama, pojedini i gotovo tri desetljeća uopće ne posjeduju plovila na osnovu čega se plaćaju naknade za upotrebu pomorskog dobra i sigurnost plovidbe.

Opomene su poslane i mrtvima i živima, pa i za naknade za plovila koja su uništena, spaljena, potopljena ili ukradena tijekom Domovinskog rata, a brojni su takvi primjeri upravo u Dubrovniku.

U MINISTARSTVU PRIZNAJU PROPUST, ALI SE IZVLAČE NA KAPETANIJE, TISUĆE PRIGOVORA RJEŠAVA JEDAN SLUŽBENIK

Olakotna okolnost u svemu je ta da su u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture svjesni propusta, iako je apsurdno da se ti propusti ponavljaju te se i onima koji su već uložili prigovore na rješenja o plaćanju naknada i, naravno, na opomene pred ovrhu, ponovo šalju nova rješenja i nove opomene pred ovrhu. No, svjesni propusta, koji nije malen, iz Ministarstva su za Dubrovnikpress.hr potvrdili, kako piše u njihovu pisanu odgovoru, da „ni jedna ovrha neće biti pokrenuta dok se ne obrade svi prigovori koji su zaprimljeni“. Neriješeni prigovor na rješenja i opomene, od kojih su mnogi poslani još prošle godine, očito se broje također u tisućama, jer, kako iz Ministarstva i sami odgovaraju, godišnje zaprime oko tri tisuće predmete. Te predmete, tvrde iz Ministarstva, obrađuje – jedan službenik!

No, kao i svaka sila koja Boga ne moli i u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture neće do kraja priznati svoj propust, već ga nazivaju djelomičnim, pa tako i u konkretnom slučaju koji im je poslan od strane redakcije portala Dubrovnikpress.hr s popratnom dokumentacijom za plovilo koje je uništeno, tj. spaljeno i potopljeno u Domovinskom ratu, uredno prijavljeno kao ratna šteta, uredno odjavljeno u dubrovačko Kapetaniji, a u konačnici Ministarstvu je zajedno s prigovorom na rješenje prošle godine sva ta dokumentacija i dostavljena.

Naime, iz Ministarstva dio dogovornosti prebacuju na kapetanije pa za ovaj konkretan slučaj pišu:

„Primjer koji se navodi u Vašem upitu predstavlja djelomičan propust obzirom da nadležna lučka kapetanija nakon donošenja rješenja o brisanju brodice, to isto rješenje nije provela u elektronskom očevidniku, a koji je osnova za ispostavljanje naknada. Točno je da je ovo Ministarstvo zaprimilo prigovor na izdanu naknadu za brodicu oznake --- (podaci poznati redakciji op.a.), ali zbog velike količine prigovora u tijeku izdavanja novih naknada nije još uvijek dostavilo pisani odgovor na uloženi prigovor.“

Dakle, prema Ministarstvu propust je učinjen u Lučkoj kapetaniji Dubrovnik, no nazovete li bilo koju od kapetanija tamo će vam kazati kako su svoje obaveze ispunili. Nije to teško ni provjeriti, naime, u konkretnom slučaju dok Ministarstvo navodi kako Kapetanija nije nakon donošenja rješenja o brisanju brodice to isto rješenje provela u elektronskom očevidniku, uvidom u javni pretraživač plovila na web stranicama istog Ministarstva vidljivo je da brodica ne postoji.

MRTVI BI TREBALI USKRNUSTI DA DOSTAVE OIB KOJI ZA ŽIVOTA NISU IMALI

Samo redakciji portala Dubrovnikpress.hr poznat je također još niz slučajeva s istim problemom, pa čak i kad su se mrtvim ljudima, za brodice uništene u Domovinskom ratu, slala rješenja i opomene pred ovrhu.

Ipak iz Ministarstva valjda misle da mrtvaci mogu pisati i slati preporučene pošiljke da im netko ne ovrši grob, pa se izvlače na to kako građani ne ispunjanu svoje obveze i u odgovoru na upit portala Dubrovnikpress.hr pišu:

„Obračun naknada obavlja se prema tehničkim podacima o plovnom objektu (duljina i ukupna snaga porivnih uređaja) koji su upisani u upisnicima ili očevidnicima, a dostava istih ide na zadnju prijavljenu adresu upisanog vlasnika. Kada se upisani podaci trebaju promijeniti (npr. promjena vlasnika zbog smrti ili prodaje brodice, promjena adrese stanovanja), stranka je dužna nadležnoj lučkoj kapetaniji ili ispostavi pravovremeno podnijeti zahtjev za upis promjene podataka. Takve obveze proizlaze iz niza odredbi Pomorskog zakonika i Pravilnika o brodicama i jahtama. Nažalost, u velikom broju slučajeva stranke zaboravljaju na ove zakonske odredbe, a zbog čega dolazi do problema pa bi ih i ovim putem pozvali da pravovremeno podnose zahtjeve za upis promjene podataka kako ne bi dolazilo do navedenih problema.“

Dakle, u jednom konkretnom primjeru u kojem je plovilo ukradeno od strane četnika u Domovinskom ratu, a vlasnik je umro, iako je još za života ukradenu brodicu izbrisao u Kapetaniji, sad bi valjda trebao uskrsnuti kako bi Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture javio da je umro, ali eto vratio se časak da im to priopći i dostavi OIB, jer i OIB je Ministarstvu problem pa tako pišu:

„U cilju sređivanja i ažuriranja podatka u elektronskim upisnicima i očevidnicima, Ministarstvo poduzelo cijeli niz mjera, kao što su:

- 2015. godine je objavljen javni poziv kojim se vlasnike brodica i jahti poziva da nadležnim lučkim kapetanijama i ispostavama ili samom Ministarstvu dostave svoj OIB, te podsjeća vlasnike da su isti dužni nadležnim lučkim kapetanijama i ispostavama prijaviti promjene svojih prebivališta. Sadržaj javnog poziva se može pronaći na web adresi http://www.mppi.hr/default.aspx?id=19581 .

- Na samim obračunima naknada se više godina za redom tiskaju i napomene da je potrebno prijaviti svaku promjenu podataka, te da je potrebno podnijeti i zahtjev za upis OIB-a vlasnika ukoliko isti još nije upisan.

- Ministarstvo je kreiralo posebne web stranice gdje strankama sugerira što treba napraviti kako bi se riješili najčešći problemi povezani sa obračunima naknada. Predmetne web stranice nalaze se na web adresi http://www.prigovor.pomorstvo.hr .

- Uspostavljen je i Javni pretraživač plovila preko kojeg bilo tko, brzo, jednostavno i besplatno može provjeriti upisane podatke, a koji se nalazi na web adresi http://plovila.pomorstvo.hr .

Ove mjere polučile su određene rezultate, međutim još uvijek postoji značajan broj plovila s neažurnim podatcima te stoga koristimo i ovu priliku podsjetiti vlasnike koji to nisu učinili, da dostave svoj OIB lučkim kapetanijama i ispostavama lučkih kapetanija. Bez upisanog OIB-a nije moguće povezivanje s evidencijama i registrima koje vode druga nadležna ministarstva (MUP, Ministarstvo uprave, Ministarstvo financija -Porezna uprava). „ - napisali su u Ministarstvu.

Dakle, ako ste umrli, a prije 30 godina ste posjedovali neko plovilo koje više ne postoji, i sad negdje na nebu čitate Dubrovnikpress.hr molimo vas da brzo uskrsnete i javite Ministarstvu svoj OIB, nema veze ako ga za života niste ni imali već ste umrli prije no što je OIB uopće postojao, kupite 20 kuna taksenih maraka i predajte zahtjev za utvrđivanje OIB-a, možda vam zatreba i kod svetoga Petra. Ako ste živi i odavno ste odjavili, odnosno Lučka kapetanija je izbrisala vaše plovilo i ukinula plovidbenu dozvolu, trebali bi valjda ponoviti cijeli postupak, ovaj put s OIB-om, samo kako bi udovoljili birokrate, inače po učinkovitosti predzadnje na svijetu.

PROBLEM NASTAO 2014. UVOĐENJEM CENTRALIZIRANOG SUSTAVA

No, gdje je nastao ovaj problem? Nastao je 2014. godine (podsjećamo da smo danas u 2018. godini) kada je, kako i sami pišu iz Ministarstva, „vezano uz sam sustav obračuna, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture uspostavilo centralizirani sustav obračuna naknada za upotrebu pomorskog dobra i naknada za sigurnost plovidbe, odnosno, naknada koje plaćaju vlasnici brodica i jahti upisanih u očevidnike brodica, odnosno u upisnike jahti koje vode lučke kapetanije i ispostave lučkih kapetanija“.

„Prosječno se svake godine ispostave računi za oko 115.000 brodica i jahti od čega se 75% računa uredno i na vrijeme plati. Za sve one koji to nisu napravili, krajem prošle godine prvi put su poslane opomene za neplaćene naknade iz 2015. i 2016. godine uz naznaku mogućeg pokretanja ovršnog postupka. Ove godine smo uz naknade za 2018. godinu dostavili i opomene za neplaćene naknade iz 2017. godine.“ – također su odgovorili iz Ministarstva.

Na kraju iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture pišu kako je „važno napomenuti da je broj prigovora zaprimljenih od vlasnika ili korisnika brodica i jahti na ispostavljene naknade u stalnom padu, a oni koji su pristigli bit će pregledani i vlasnici o tome obaviješteni“, samo nisu napisali koje godine, a u naknadnom odgovoru na dodatno pitanje odgovorili su kako oni koji su već poslali prigovore na rješenja i opomene prošle godine, ove godine to ne moraju uraditi, pa tko im vjeruje neka ne piše.

abitus

frendy250

fabrio250

aerodrom250
konavle 250

zupa 250

zupanija 250