laus banner 2021 2

Nedjelja, 18 Ožujak 2018 17:00

Dubrovačko poduzetništvo... Postoji li mimo turizma i trgovine?

Piše:
Ivan Jelčić Ivan Jelčić

U moru raznih poduzetničkih nagrada, postalo je pravilo da na dubrovačkom području najbolji bivaju proglašeni oni koji se bave uslužnim djelatnostima. Odnosno, onima zasnovanima jedino i isključivo na turizmu i ugostiteljstvu. Još je logično da će razni hotelijeri pokupiti nagrade, ali eto u zadnje vrijeme nagrađuju se i vlasnici fast food objekata ili slastičarni.

Tako je i Udruga poslovnih žena "Krug" - ogranak Dubrovnik obilježila Dan žena tako što je uručila priznanja dubrovačkim poduzetnicama Dinki Popović iz buffeta Škola i Alisi Nenadić iz slastičarnice Dolce Vita. Nije upitno jesu li one priznanja zaslužile, niti jesu li te žene vrijedne i sposobne, dapače, sigurno da se radi o objektima koji svojom kvalitetom zaslužuju navedena priznanja, uostalom baš na ta mjesta zalazi i veliki broj Dubrovčana.

No, o istome kazuje i dodjela nagrada Zlatna kuna koja se održala u studenome prošle godine. Tko su bili najbolji? Karika u kategoriji malih trgovačkih društava, Nautika u kategoriji srednjih trgovačkih društava i Jadranski luksuzni hoteli u kategoriji velikih trgovačkih društava. Drugim riječima, turizam, turizam i turizam. 

Ne treba otkrivati toplu vodu i tome se previše iščuđavati, ali zabrinutost treba iskazati jer tako ispada da je dubrovačko poduzetništvo spalo ustvari samo na ugostiteljske objekte, smještaj i turističke agencije te trgovinu. I, to ne samo one nekakve top klase, nego eto, između ostaloga, kafiće te fast food restorane. Što je s drugim oblicima poduzetništva? Ne tako davno, u Dubrovniku su djelovale i tvornice, a malo poduzetništvo nije se samo baziralo na uslužnoj djelatnosti, upravo naprotiv, postojale su tvrtke koje su se bavile i drugačijom vrstom posla.

Upravo o ovoj temi više je za portal Dubrovnikpress.hr rekao ekonomski stručnjak Ivan Jelčić, inače predavač na Sveučilištu u Dubrovniku.

- Što se tiče nagrada, neka se nagrađuju najbolji, makar svi dolazili iz uslužnih djelatnosti. Ali, sve te popratno ugostiteljske djelatnosti trebale bi biti samo dio ponude, a ne da se to postavlja temeljem cjelokupne ponude. - rekao je Jelčić.

- Otprilike sve ide prema tome da turizam u Dubrovniku postane jedna monokultura, dakle jedina djelatnost koja uopće postoji. U slobodnom tržištu, kad se radi o tako unosnoj djelatnosti, temelju gospodarstva, logično svi se tom turizmu okreću i žele zaraditi što više u najkraćem mogućem roku. Ali, ta cijela jedna strka prema zaradi, strah me da će dovesti do toga da će sama sebe pojesti i u to u vrlo kratkom periodu. Ako se to dogodi i kad se to dogodi nećemo imati ništa drugo na što se možemo osloniti. Ako dođe do pretjeranog trošenja materijala, ostat ćemo negdje u praznom prostoru. - mišljenja je Jelčić.

- Logično, poduzetnici se upravo pokušavaju probiti kroz taj najbrži, najjednostavniji i najpopularniji način za zaraditi novce. Bilo bi puno bolje kad bi imali više kompanija koje svoj posao temelje na promišljanjima o budućnosti. Takve kompanije postoje, ali premalo ih je. - naveo je Jelčić.

Problem je, smatra Jelčić, što se nije napredovalo otprije 20 ili 30 godina.

- U zadnjih nekoliko desetljeća smo napredovali od sunca i mora ka suncu, moru i kafićima. Pritom, nije bilo nekog velikog tehnološkog napretka, a niti infrastrukturnog napretka. Sve je to zbog te neke želje za velikom zaradom. I sve nam to govori kako se želi zaraditi sada, a nitko ne želi uložiti u budućnost. - zaključio je Ivan Jelčić za portal Dubrovnikpress.hr.

 

fabrio250 2019

konavle 250

zupa 250

zupanija 250

oglasavanje 250x349 2019

dubrovackaplacabanner250px28042020